Thursday, November 29, 2007

DPMI dalam kenangan

Ke mana saje pergi,pasti ada yang bertanya (soalan spot) ;bila nak balik? berapa haribulan? dah comfirm ke tiket?..hanya mampu tersenyum.Yang tahu bila kami nak balik hanya Allah dan my hubby jer (rahsia negara..hehe).Don't worry, insya Allah panjang umur kitorang akan balik juga.Terima kasih atas keprihatinan sahabat-sahabat and doakan agar segala urusan kami dipermudahkan Allah.Dah lama tak jumpa keluarga..uhuk,uhuk.

Sedar tak sedar hampir 7 tahun bermukim di Iskandariah.Alhamdulillah dalam tempoh 4 tahun bermula tahun 2000 hingga 2004 dapat habiskan pengajian kat sini.Then tabi' (teman suami) hinggalah sekarang.Ada cita-cita nak sambung M.A namun halangan tidak merestuinya.At least,nak seribu daya tak nak seribu dalih kan..entahlah.

Sepanjang tempoh ini,banyak perkara suka duka, pahit manis yang pastinya akan menjadi memori yang sukar untuk dilupakan.Kenangan bersama ahli bait,sahabat-sahabat,kawan arab,kuliah dan lain-lain sentiasa segar diingatan.Paling indah ketika sama-sama diamanahkan untuk menerajui DPMI (tak layak pun),yang penting banyak pengalaman dan ilmu dapat dikutip.Waktu itu baru naik tahun tiga Usuluddin dan tak disangka-sangka diri disunting orang and terus tukar status..ehehe.k.jue kan?kan?

Bila imbas balik nostalgia lama,teringat lagu tema DPMI yang sering dilaungkan disetiap kesempatan yang ada..mengharapkan di sana kan lahir kekuatan dan semangat dalam meneruskan perjuangan.Sampai sekarang masih ada lagi sahabat-sahabat satu batch yang terus menabur bakti demi DPMI dan Islam.Moga-moga kalian terus thabat dan diberi kekuatan oleh Allah.

Tarbiyyah Merealisasi Wehdah

Merintih harap segunung pengorbanan
Darimu teman pendokong risalah agama
Tarbiah dicerna lambang kecintaan
Sinar kedamaian itulah wawasan

Sulami ukhuwwah dengan ketaqwaan
Patrikan kasih jalinkan sayang
Buangkan taasub damaikan sengketa
Kentalkan jatidiri hiasi peribadi

Cernakan diri dengan pengorbanan
Sematkan semangat rela berkorban
Islahkan diri tingkatkan kualiti
Kebersamaan dipadu kesatuan diimpi

Di bahu kita terpikulnya amanah
Kitalah perubah kitalah pembina
Bangkitlah pejuang harapan
Tegak kebenaran dokongi wawasan

Maralah bersatu menyahut seruan
Tarbiah merealiasasi wehdah
Wehdah terpatri itulah janji
Mogakan gemilang matlamat hakiki

Demimu DPMI yang disayangi..
(lagu tema DPMI 2003)


Dedikasi buat k.nor.k.za,k.eni,k.uda,k.ma,k.jah,angah,k.na,k.jue n siti.Ukhuwwah yang terbina persis sekuntum bunga meskipun kini kita terpisah demi kasihNya.Namun cebisan kenangan kita sentiasa bermain dibayangan mata.Detik waktu yang berlalu menjadi memori kita bersama.Inginku ulangi kisah dahulu agar terus bersemadi.Dikritik ditohmah perkara biasa.Sebab kita akur,nak puaskan hati semua orang diluar kemampuan yang ada.Apapun,kita doakan agar apa sahaja yang kita lakukan diterima Allah.Itulah yang diharapkan..Terima kasih atas ukhuwwah yang terjalin jua terima kasih atas segala tunjuk ajar dan pertolongan yang dihulurkan.Kalian tetap diingatan biarpun terpisah beribu batu namun bila berkasih kerana Allah bertemu tak jemu berpisah tak gelisah.Moga ukhuwwah ini diberkati Allah.

No comments: