Tuesday, December 4, 2007

Rahmat Allah

Allah swt dengan sifat ar-Rahman dan ar-RahimNya memberikan ketenangan dan kepuasan kepada hamba-hambaNya yang beriman.Apabila Dia mahukan sesuatu urusan/perkara, Dia akan mempermudahkan kepada hambaNya untuk mencapainya.Pada malam sebelum ujian nahu (qawaid), saya telah bermimpi.Di dalam mimpi tersebut saya telah berada dalam sebuah perahu bersama dengan ulama'-ulama' yang terkenal.Perahu tersebut sedang belayar di sungai Nil.Salah seorang ulama' tersebut telah menghampiri saya.Dia memakai pakaian orang pedalaman Mesir.Dia menyoal saya,"di mana syarah (huraian) Ibnu Aqeel, mengenai alfiyah? saya menjawab: ini dia.Katanya lagi, mari kita bersama-sama mengulangkaji sebahagian daripadanya.Buka mukasurat sekian-sekian".Saya pun membuka mukasurat-mukasurat yang disebutkannya dan mula mengulangkajinya.Kemudian saya terkejut dan terjaga dari mimpi Saya berasa sangat gembira ketika itu.Pada keesokannya, saya menduduki ujian.Saya dapati kebanyakan soalan-soalan datang daripada mukasurat yang telah saya baca malam tadi.Ini semua rahmat daripada Allah swt.Allah telah memberi rahmat yang istimewa kepada saya.Mimpi yang benar merupakan sumber maklumat kepada seseorang mu'min.Segala puji-pujian bagi Allah,Tuhan sekalian alam.
-As-Syahid Imam Hassan al-Banna-

No comments: