Tuesday, December 25, 2007

Salam imtihan...

Di sini bahang eidul adha masih lagi terasa.Biasanya berlarutan sampai seminggu atau lebih.Masyarakat Arab lebih membesarkan hari raya korban berbanding hari raya puasa.Sebab itulah banyak institusi masih lagi bercuti.Berlainan dengan kita yang lebih meraikan eidul fitri.Pun begitu ada lagi sahabat-sahabat yang terus mengadakan openhouse.Alhamdulillah 'ala kulli hal...

Dalam keseronokan meraikan hari raya, sebenarnya imtihan fasal pertama semakin hampir.Insya Allah akan bermula pada 5 jan 2008.Walaupun dah tak duduki imtihan namun perasaan sepertimana saat-saat dekatnya waktu imtihan dan nak masuk dewan peperiksaan masih segar diingatan.Bila tahu jer tarikh exam dah keluar, rasa berkira sangat nak lakukan aktiviti lain selain study dan yang sewaktu dengannya.Setiap masa nak kena pegang buku.Aktivti lain semuanya ditangguhkan selepas imtihan.Padahal tak study manapun, takut jer yang lebih..ehehe.Bukan apa, takut menyesal tak sudah dek kelalaian sendiri.Look before you leap! That is it coz I don't like last minute sebenarnya.

Hmm, sebut pasal imtihan ni, ustaz-ustaz kat sekolah dulu pernah mengingatkan yang peperiksaan hanyalah wasilah untuk menguji sejauhmana kefahaman dan keprihatinan kita terhadap ilmu yang kita belajar.Bukan matlamat kita dalam menuntut ilmu.Periksa untuk belajar bukan belajar untuk periksa! Andai belajar untuk periksa maka rugilah kita.Expire date ilmu hanya di kertas jawapan.Bukan untuk membentuk syakhsiyyah diri jauh sekali untuk dikualitikan bersama.

Teringat sewaktu mula-mula nak didaftarkan ke sebuah sekolah swasta (Maahad Darul Quran), pernah mempersoalkan mak ayah kenapa dihantar ke sekolah yang sudah diketahui tidak mementingkan masa depan (sijil).Padahal sebelum itu dah dapat tawaran masuk ke sebuah sek.men.arab kerajaan.Lagipun hairan juga dengan kerja ayah yang gajinya tak seberapa, ayah beriya-iya menyatakan kesanggupannya.Kata ayah, tak ape, kita belajar bukan nak kejar segulung sijil.Apa yang penting, ilmu yang kita dapat tu mampu menjadikan kita seorang yang berakhlak dan dapat bimbing keluarga.Bukan tak percayakan sekolah lain tapi lebih cenderung untuk memastikan setiap anaknya berada di bawah naungan seorang ulama' (TG Hj Abdul Hadi Awang).Katanya rezeki kita di tangan Allah bukannya kuasa manusia.Allah takkan mempersia-siakan hambaNya yang menuntut ilmu keranaNya.Begitu sekali keyakinan mereka.

Terharu pulak bila mengenangkan tingginya cita-cita diorang.Rasa tak mampu nak tunaikan harapan mak ayah tu.Apapun cuba setakat termampu..Sebagai buktinya, mereka tak kisah walaupun anaknya ini masih tidak bekerja.Cuma kita yang tak sampai hati tidak menghulurkan walau sedikit sebagai tanda membalas jasa mereka.Nak buat camner dah ditakdirkan masih berada di sini.Bila telefon mak, mohon maaf atas segalanya, kata mak tak ape yang penting jangan lupa doakan mereka.Itulah, hanya sekudus doa yang diharapkan dari anaknya.Alhamdulillah syukur pada Allah dikurniakan mak ayah yang tidak mementingkan kesenangan dunia semata.Harapnya kita semua camtu gak.Jazakumallahu khairal jaza' buat ma n abah..i love u so much!

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:"Barangsiapa yang bertambah ilmunya,tetapi tidak bertambah petunjuk Allah,maka tidak bertambah kepadanya melainkan makin jauh dengan Allah" .Nauzubillahi min zalik.Cuba imbas kembali matlamat utama kita menuntut ilmu.
Ada 3 objektif utama kita menuntut ilmu :-
1. Keluar dari kejahilan.
2. Mengamalkan apa yang dipelajari.
3. Menyampaikan ilmu tersebut.

Keberkatan ilmu akan wujud pabila disertai amalan.Nabi s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:"Sebaik-baik amalan itu adalah yang sedikit tapi berterusan".

Tiada erti kita cemerlang dalam peperiksaan tapi gagal dalam amalan dan memperbaiki diri.Barangkali lebih baik kita gagal dalam imtihan tapi cemerlang dari segi amalan dan akhlak.Apatah lagi dapat kedua-duanya sekali.Imtiaz dalam imtihan jua imtiaz dalam akhlak.Sebab najah adalah wasilah dakwah.Kadangkala kegagalan merupakan fitnah bagi kita yang menjadi duta masyarakat.Namun adakalanya menjadi ujian buat kita yang mengandungi 1001 hikmah untuk dimuhasabah bersama.Berusahalah sehabis daya demi Islam dan Ummah kerna berjaya atau gagalnya kita USAHA dan TAWAKKAL tetap jadi tebusan!

By the way, habluminallah dan habluminannas juga perlu diambil cakna.Semua ini sedikit sebanyak akan memberi kesan dalam memastikan rahmat Allah sentiasa bersama kita.Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:"Barangsiapa yang menjaga hubungannya dengan Allah, maka Allah akan memelihara hubungannya sesama manusia.."
Well, selamat berjuang menempuh imtihan buat semua.Moga diberi quwwah dan nusrah oleh Allah swt dalam setiap langkahan kalian.Bittaufiq wan najah..aaamin.

"Jangan takut jatuh kerana yang tak pernah memanjatlah yang tak pernah jatuh.Jangan takut gagal kerana yang tak pernah gagal hanyalah orang yang tak pernah cuba melangkah.Jangan takut salah kerana dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua". -HAMKA-

Tuesday, December 18, 2007

Salam Eidul Adha 1428

Semoga kalimah takbir yang dilaungkan bukanlah suatu kalimah yang kosong sebaliknya mampu menyuntik semangat juang dalam menghadapi pelbagai cabaran dan ujian hidup yang sememangnya terpaksa kita hadapi sebelum diiktiraf tahap keimanan dan ketundukan kita terhadap Allah.
Mudah2an ibadat korban jua akikah yang dilaksanakan mampu memupuk semangat sanggup berkorban apa sahaja untuk meninggikan agama serta menghilangkan rasa terlalu sayangkan pada harta kesenangan dunia.
Jua semoga Hari Raya Korban yang sama-sama kita raikan dapat mengukuhkan lagi semangat bantu membantu guna menyatukan hati dikalangan umat Islam.Anggaplah semua ini adalah perintah Allah dan didikan agama dalam hal berkorban kerana tanpanya agak sukar bagi kita untuk melakukan pengorbanan yang lebih besar terutama dalam meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi ini.

اللهُ أَكْبَر * اللهُ أَكْبَر * اللهُ أَكْبَر * لا إِلَهَ إلاَّ الله وَاللهُ أَكْبَر *
اللهُ أَكْبَر وَللهِ الحَمْد
.
SELAMAT MENYAMBUT EIDUL ADHA 1428 DARI KAMI SEKELUARGA...
MAAF ZAHIR BATIN

"Kullu 'am wa antum bikhairin wa ilallahi aqrab"

Sunday, December 16, 2007

Renungan Zulhijjah


" KHUTBAH TERAKHIR DARI NABI MUHAMMAD SAW "
(Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah 10H di Lembah Uranah, Gunung Arafah)*

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu selepas ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikan ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini. Wahai manusia, seperti mana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang muslim sebagai amanah suci. kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba adalah dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak ke atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina. Wahai manusia, dengarlah kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah 'Ibadah haji' sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap muslimin adalah saudara kepada muslimin yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lain kecuali dalam taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari nanti untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hambaMu..

Friday, December 14, 2007

Kelebihan jari


Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari kita yang lima.Terpulang kepada kita untuk menyingkap apakah yang tersirat di sebalik ciptaan Allah swt ini.Yang penting ada manfaat yang boleh dikongsi bersama.Cuba perhatikan perlahan-lahan jari kita. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi impak yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini kita sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, kita sudah baligh dan mukallaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Sedarkah kita??

Nah... naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seseorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, kita mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Justeru, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka kita patuhi, nescaya kita boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan kita.

Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jemari kita yang lima itu. Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah kita sekarang?

Tuesday, December 11, 2007

Haid!!! Hukum duduk dalam masjid, satu penjelasan...

Persoalan ini kerapkali ditimbulkan oleh muslimat terutamanya apabila diadakan program atau aktiviti di masjid seperti kuliah, ceramah, tamrin, usrah dan sebagainya yang melibatkan mereka. Persoalan ini memerlukan jawapan yang jelas supaya tidak timbul sebarang kesamaran mengenainya.

Bagi menyelesaikan persoalan ini, dikemukakan pandangan beberapa orang ulama’ beserta hujjah-hujjah mereka.

Terdapat pandangan yang berbeza mengenai hukum perempuan haid duduk atau berhenti di dalam masjid. Ada yang mengatakan hukumnya haram dan ada yang mengatakan harus.

Pendapat yang mengatakan hukumnya haram;

Pertama:

الشيخ محمد أرشد بن عبد الله البخارى di dalam kitabnya سبيل المهتدين للتفقه فى أمر الدين

Mengatakan:

“Bermula haram sebab haid dan nifas barang yang haram sebab janabah daripada sembahyang, tawaf dan sujud tilawah dan sujud syukur dan khutbah Jumaat dan menyentuh mashaf dan berhenti di dalam masjid dan membaca al-Quran dan dengan qasad al-Quran.

Adapun lalu sahaja di dalam masjid jika takut bertitik darah haid, maka hukumnya haram kerana memelihara kesucian masjid daripada terkena najis, tetapi jika sekiranya tidak takut menitik darah haid, maka tiada haram cuma hukum makruh sahaja. (hal. 136)

Mengenai orang yang berjunub:

Syahadan bahawa haram atas orang yang berjunub yang Islam lagi baligh berhenti dalam masjid atau berjalan berulang di dalamnya, jikalau pada serambinya sekalipun, melainkan kerana dharurat seperti ada ia dalam masjid maka ihtilam (bermimpi) pada malam itu, jika takut ia akan kebinasaan harta atau dirinya, maka harus dia berhenti di dalamnya. (hal. 79)

Kedua:

الشيخ العلامة زين الدين بن عبد العزيز الملبارى di dalam kitabnya فتح المعين

Meriwayatkan diharamkan ke atas perempuan haid apa yang diharamkan ke atas orang yang berjunub.

Ketiga:

الشيخ محمد الشربينى الخطيب di dalam kitab الإقناع فى حل الألفاظ أبى شجاع

Mengatakan diharamkan ke atas perempuan haid memasuki masjid, duduk atau berulang alik di dalamnya berdasarkan firman Allah s.w.t:

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا..} (النساء:آية 43) Maksudnya:

“Wahai orang yang beriman janganlah kamu menghampiri sembahyang (mengerjakannya), sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (menghampiri masjid), sedang kamu dalam keadaan junub, berhadas besar kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci”.

Dan Hadis Rasulullah s.a.w:

"لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ". (رواه أبو داود عن عائشة رضى الله عنها) Maksudnya:

“Tidak aku halalkan (duduk) di dalam masjid bagi perempuan haid dan orang yang berjunub”.

Keempat:

محمد اسماعيل داود فطانى di dalam kitab مطلع البدرين ومجمع البحرين

Menyatakan: “ Bermula haram dengan sebab haid dan nifas itu dengan barang yang diharamkan atas orang yang junub sekaliannya (dan) ditambahkan pula haram lalu di dalam masjid jika takut titik darahnya. (Maka jika) tiada takut maka makruh jua. (hal. 27)

Kelima:

الإمام زكريا يحى محى الدين بن شرف النووى di dalam kitab المجموع شرح المهذب للشيرازى، الجزء الثانى

Menyatakan, pengarang kitab ini berkata haram duduk perempuan haid di dalam masjid berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w:

"لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِجُنُبٍ وَلَا حَائِضٍ". Maksudnya:

“Tidak aku halalkan masjid (duduk di dalam masjid) bagi orang yang berjunub dan perempuan haid”.

Adapun melintas sahaja di dalamnya dengan yakin tidak menitis darah haid, maka harus hukumnya, disebabkan ia memakai pakaian yang mencegah daripada darah menitis (seperti cawat, tuala wanita dan sebagainya) kerana yang dilarang duduk ialah orang yang berhadas besar, maka tidaklah dilarang sebagaimana larangan ke atas orang yang berjunub. Kata Imam Syafie: “Adapun lalu perempuan haid tanpa berhenti duduk di dalam masjid hukumnya adalah makruh”.

Berkata guru kami, “Jika perempuan haid takut mengotori masjid, kerana ketiadaan pakaian cawat yang kalis titisan darah atau limpahan darah yang boleh menitik maka haram melintas di dalam masjid tanpa khilaf lagi”. (hal. 288 – 289)

Keenam:

الدكتور عبد الكريم زيدان di dalam kitab المفصل فى أحكام المرأة والبيت المسلم فى الشريعة الإسلامية، الجزء الأول

Fasal 298 – Hukum perempuan haid masuk ke dalam masjid dan berhenti duduk di dalamnya.

Tidak harus perempuan haid duduk di dalam masjid. Diharuskan baginya masuk dan lalu di dalamnya kerana ada sesuatu hajat, umpamanya untuk mengambil sesuatu atau menjadi laluannya. Dalilnya ialah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda kepada isteri baginda Aisyah r.a:

" نَاوِلِينِي الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ فَقُلْتُ إِنِّي حَائِضٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ حَيْضَتَكِ لَيْسَتْ فِي يَدِكِ ".

(أخرجه أبو داود) (حسن صحيح)Maksudnya:

“Unjukkan aku tikar sembahyang (sejadah) daripada masjid. Kataku bahawasanya aku dalam keadaan haid. Sabda Rasulullah s.a.w: bahawa haidmu tiada pada tanganmu”.

Di dalam hadis lain Nabi s.a.w. bersabda:

"لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ". Maksudnya:

“Tidak aku halalkan duduk dalam masjid bagi perempuan haid dan orang yang berjunub”.

Sementara di dalam hadis yang dikeluarkan oleh Ibnu Majah, Nabi s.a.w bersabda:

"وأن المسجد لا يحل لحائض ولا جنب". Maksudnya:

“Sesunggunya masjid itu tidak halal (duduk di dalam masjid) bagi perempuan haid dan orang yang berjunub”.

Berkata al-Faqih al-Shaukani bahawa kedua-dua hadis tersebut menunjukkan tidak boleh duduk bagi orang yang berjunub dan perempuan haid. Inilah pendapat di kalangan kebanyakan ulama’. (hal. 168-169)

Ketujuh:

الإمام أبو الفداء اسماعيل ابن كثير القرشى الدمشقى di dalam kitab تفسير ابن كثير di dalam mentafsirkan ayat:

{وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا..} قال: لا تدخلوا المسجد وأنتم جنب إلا عابرى سبيل قال تمر به مرا ولا تجلس.

Maksudnya:

“Janganlah pula (menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub berhadas besar, kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci”. Dia berkata jangan kamu masuk ke dalam masjid , sedangkan kamu dalam keadaan berjunub, kecuali untuk lalu sahaja, bukan duduk di dalamnya.

Sebab turun ayat ini ialah berkenaan dengan orang-orang lelaki dari golongan Ansar yang berjunub, tidak ada air di rumah mereka untuk mandi, sedangkan pintu rumah mereka menghala ke dalam masjid dan untuk mendapatkan air kena lalu di dalam masjid, maka turun ayat ini.

Para Imam Mujtahid berhujjah dengan ayat ini, bahawa haram bagi mereka yang berjunub duduk di dalam masjid. Sementara lalu di dalamnya hukumnya harus. Begitu juga hukumnya bagi perempuan haid dan nifas. (hal. 502)

Kelapan:

Prof. Dr. Hamka, Tafsir al-Azhar, Juzuk 5.

Menyatakan: Bagi perempuan ditambah lagi, iaitu sedang berhaid atau sedang mengeluarkan darah kotor sehabis beranak (nifas), waktu itu namanya diri sedang berhadas besar, sedang kotor. Barulah suci sesudah mandi, yang dinamai mandi junub atau mandi wajib, belum boleh sembahyang atau mendekati tempat sembahyang iaitu masjid pun jangan, kecuali orang-orang yang melintasi jalan di dalam masjid, iaitu terpaksa melintasi masjid atau menyeberanginya, kerana dengan menyeberangi dalam masjid itu akan cepat sampai ke tempat yang ditujui di luar masjid. Dengan demikian dijagalah kebersihan dan kesucian masjid. Hanya boleh menyeberang dan tidak boleh tetap di dalamnya misalnya buat i’tikaf. (hal. 1229)

Kesembilan:

بحر المازى شرح باكى مختصر صحيح الترمذى:

1) باب الحائض تتناول من المسجد.

Dari al-Qasim bin Muhammad, katanya: berkata Aisyah r.a:

قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ "نَاوِلِينِي الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ فَقُلْتُ إِنِّي حَائِضٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ حَيْضَتَكِ لَيْسَتْ فِي يَدِكِ." (حسن صحيح) Maksudnya:

Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepadaku “Unjukkan aku tikar sembahyang (sejadah) daripada masjid. Kataku bahawasanya aku dalam keadaan haid. Sabda Rasulullah s.a.w: bahawa haidmu tiada pada tanganmu”.

Nabi s.a.w. sedang beri’tikaf di dalam masjid meminta Siti Aisyah r.aunjuk tikar daun tamar, lapik sembahyang, Siti Aisyah r.a kata ia dalam keadaan haid dan tahu haram masuk masjid, maka bagaimana hendak unjuk tikar kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w bersabda bahawa haidmu itu bukannya pada tanganmu, maka apa salahnya engkau mengunjukkan dari luar masjid dan Rasulullah s.a.w di dalamnyabahkan jangan dengan badan kamu masuk masjid maka tiadalah berdosa kamu.

2) باب جاء فى خروج النساء فى العيدين.

عن أم عطية أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يخرج الابكار والعواتق وذوات الخدور والحيض فى العيدين. فأما الحيض فيعتزلن المصلى ويشهدن دعوة المسلمين. قالت إحداهن: يا رسول الله إن لم يكن لها جلباب قال فلتعرها أختها من جلابيها. (حسن صحيح) Maksudnya:

Daripada Ummu ‘Athiah bahawa Rasulullah s..a.w adalah ia mengeluarkan gadis-gadis dan perempuan muda dan semua yang ditabirkan dan perempuan-perempuan haid pada dua hari Raya, maka adapun perempuan-perempuan haid, maka jauh mereka akan tempat sembahyang dan hadir sekalian akan seruan mukmin. Kata seorang daripada mereka, “wahai Rasulullah s.a.w. jika tidak ada bagi mereka kain tudung (jilbab)”. Sabdanya: “Berilah pinjam akan dia oleh saudaranya daripada kami tudungnya (jilbabnya)”.

Pendapat yang mengharuskan perempuan haid duduk berhenti di dalam masjid;

Merupakan pendapat daripada sebahagian ulama’, di antara mereka ialah داود الظاهرىdanالمزنى . Mereka berhujjah dengan mengatakan mereka yang melarang perempuan haid duduk atau berhenti di dalam masjid tidak mempunyai hujjah yang sah.

(Lihat, الدكتور عبد الكريم زيدان، المفصل فى أحكام المرأة والبيت المسلم فى الشريعة الإسلامية، الجزء الأول

Halaman 168-169)

Ulasan:

Para ulama’ berbeza pendapat mengenai hukum perempuan haid yang masuk ke dalam masjid dan duduk di dalamnya. Ada yang mengatakan haram dan ada yang mengatakan harus.

Pendapat yang mengatakan haram lebih ramai dan lebih kuat hujjah mereka berbanding dengan pendapat yang mengatakan harus.

Pendapat yang mengatakan haram beralasan kerana perempuan haid adalah berhadas besar seperti juga orang yang berjunub. Sedangkan orang yang berjunub jelas dilarang duduk atau berhenti di dalam masjid. Al-Quran dan al-Hadis jelas melarangnya.

Perempuan haid hanya boleh melintasi, menyeberang dan melalui dalam masjid dengan syarat ia yakin dan pasti darah haidnya tidak menitis dengan memakai cawat atau pakaian yang kalis daripada menitis atau melimpah darah haid.

Perempuan haid hanya boleh duduk atau berhenti di dalam masjid dalam keadaan dharurah dan terpaksa. Seperti menjaga keselamatan dirinya dan harta bendanya daripada bahaya. Apakah duduk di dalam masjid menyertai program dan aktiviti itu dharurat dan terpaksa?

Kebersihan dan kesucian hendaklah dijaga, samada dari segi zahirnya mahupun batinnya.

Jika sekiranya seseorang perempuan sedang beriktikaf di dalam masjid, tiba-tiba dia datang haid, maka dia hendaklah keluar dan meninggalkan masjid. Jika dikiaskan dengan ibadat lain sama juga hukumnya.

Konklusi:

Daripada pendapat yang diutarakan, sepertimana penulis asal,saya juga lebih cenderung dan bersetuju dengan pendapat ulama’ yang mengharamkan perempuan haid berhenti dan duduk di dalam masjid, memandangkan hujjah mereka jelas dan kuat berdasarkan al-Quran dan al-Hadis jika dibandingkan dengan pendapat yang mengharuskannya. Adapun menyertai program atau aktiviti tidak semestinya boleh dilakukan dengan duduk di dalam masjid dan tidaklah ianya sampai ke tahap dharurat atau terpaksa kerana boleh dilakukan cara lain sesuai dengan kemudahan-kemudahan lain seperti duduk di dalam dewan, markas, khemah dan dengan menggunakan skrin layar, tv litar dan lain-lain kemudahan IT berdasarkan kaedah fikah:

"درء المفاسد مقدم على جلب المصالح"

Maksudnya:

“Membendung kerosakan diutamakan daripada menarik kemaslahatan”.


Sekian, wallahu a’lamu bissowab.

Adaptasi dari tulisan Ustaz Hj.Abu Bakar Abdullah

Friday, December 7, 2007

Erti titisan air mata

Wanita seringkali dikaitkan dengan air mata.Terlalu sedih, gembira, insaf dan lain-lain antara punca mudahnya air mata seorang perempuan itu gugur.Juga satu-satunya senjata yang mampu melemah dan menundukkan kaum lelaki (?).Selalu dengar sahabat-sahabat meluahkan perasaan..kenapa ye perempuan ni mudah sangat mengalirkan air mata.Lebih-lebih lagi bila bergelar isteri dan diri sedang berbadan dua.Entahlah..mungkin ada sebabnya, terlalu sensitif atau beremosi ketika itu dan mungkin tak bersebab.Pun begitu, ada juga lelaki yang mudah menangis..macho pe.ehehe.Apapun, sama-sama kita pastikan agar air mata yang tumpah itu tidak sesia begitu sahaja.Paling penting biarlah dialirkan ke lurah-lurah yang disukai Allah..

Ketahuilah, pecinta dunia menangis kerana dunia yang hilang.Perindu akhirat menangis kerana dunia yang datang.Alangkah sempitnya kuburku, keluh seorang abid.Alangkah sedikitnya hartaku, keluh seorang hartawan.
Itulah perbezaan asbab antara tangisan dua insan yang bergelar hamba Allah.
Firman Allah swt yang bermaksud:"Penghuni syurga itulah orang-orang yang menang". (al-Hasyr:20)
Sabda Rasulullah s.a.w :"Ada dua titisan yang Allah cintai, pertama titisan darah para syuhada' dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan Allah".
Sabdanya lagi:"Tangisan seorang pendosa lebih Allah cintai daripada tasbih seorang wali"

Oleh itu, berhati-hatilah dalam tangisan kerana ada tangisan yang mengakibatkan diri menangis lebih lama dan ada tangisan yang membawa bahagia untuk selama-lamanya..Seorang pendosa yang menangis kerana dosa adalah lebih baik daripada abid yang berangan-angan tentang syurga mana kelak yang dia akan bertakhta.
Nabi s.a.w bersabda:"kejahatan yang diiringi oleh rasa sedih lebih Allah sukai daripada satu kebaikan yang menimbulkan rasa takabbur".

Sedarilah, ketawa yang berlebihan adalah tanda lalai dan kejahilan.Ketawa seorang ulama' dunia akan hilang ilmunya, hilang wibawanya.Manakala ketawa seorang jahil semakin keras hati dan perasaannya.
Nabi s.a.w bersabda:"Jika kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa".
Seorang hukama' pernah bersyair :" Aku hairan melihat orang ketawa kerana perkara -perkara yang akan menyusahkan lebih banyak dari perkara-perkara yang menyenangkan".

Salafussoleh menangis walaupun banyak beramal, takut-takut tidak diterima ibadatnya.Kita ketawa walaupun sedar diri kosong dari amalan.Nabi s.a.w ada bersabda:"Sesiapa yang buat dosa dalam keadaan ketawa akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis!".Nauzubillah min zalik..Kekadang kita tak sedar berada dalam situasi begini.Mungkin dosa yang dilakukan itu dianggap terlalu kecil.Kerana itu, usah dipandang kecilnya dosa tapi lihatlah kepada siapa kita melakukan dosa.Seorang kafir memandang dosa itu ibarat lalat yang hinggap dihidungnya lalu dihalaunya namun seorang mu'min melihat dosa seolah-olah bukit yang akan menghempapnya.
Bukankah Nabi s.a.w pernah bersabda:"Neraka itu dikelilingi nikmat, syurga itu dikelilingi bala'.

Justeru, bila sedar diri diselaputi dosa maka segeralah bertaubat.Kesal dengan dosa yang dilakukan.
Kenangilah sungai-sungai yang mengalir itu adalah banjiran air mata Nabi Adam a.s kerana bertaubat.Lalu subur dan sejahtera bumi kerana terangkatnya taubat.Alirkan air mata kerana takutkan murka Allah..
Menangislah seperti Saidina Umar yang selalu memukul dirinya dengan berkata :"kalaulah semua orang masuk ke syurga kecuali seorang, aku takut akulah orang itu".
Menangislah sebagaimana Ummu Sulaim apabila ditanya: "kenapa engkau menangis? Aku tidak mempunyai anak lagi untuk dihantar berperang".
Menangislah sebagaimana Ghazwan yang tidak sengaja terpandang wanita rupawan lalu dia mengharamkan matanya dari memandang langit seumur hidupnya seraya berkata:"sesungguhnya engkau mencari kesusahan dengan pandangan itu".
Tanyalah orang-orang soleh mengapa mereka tidak berhibur? Jawab mereka:"bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu di belakang kami, kubur itu di hadapan kami, kiamat itu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami adalah Allah".
Usah biarkan air mata gugur tanpa erti.

Tuesday, December 4, 2007

Rahmat Allah

Allah swt dengan sifat ar-Rahman dan ar-RahimNya memberikan ketenangan dan kepuasan kepada hamba-hambaNya yang beriman.Apabila Dia mahukan sesuatu urusan/perkara, Dia akan mempermudahkan kepada hambaNya untuk mencapainya.Pada malam sebelum ujian nahu (qawaid), saya telah bermimpi.Di dalam mimpi tersebut saya telah berada dalam sebuah perahu bersama dengan ulama'-ulama' yang terkenal.Perahu tersebut sedang belayar di sungai Nil.Salah seorang ulama' tersebut telah menghampiri saya.Dia memakai pakaian orang pedalaman Mesir.Dia menyoal saya,"di mana syarah (huraian) Ibnu Aqeel, mengenai alfiyah? saya menjawab: ini dia.Katanya lagi, mari kita bersama-sama mengulangkaji sebahagian daripadanya.Buka mukasurat sekian-sekian".Saya pun membuka mukasurat-mukasurat yang disebutkannya dan mula mengulangkajinya.Kemudian saya terkejut dan terjaga dari mimpi Saya berasa sangat gembira ketika itu.Pada keesokannya, saya menduduki ujian.Saya dapati kebanyakan soalan-soalan datang daripada mukasurat yang telah saya baca malam tadi.Ini semua rahmat daripada Allah swt.Allah telah memberi rahmat yang istimewa kepada saya.Mimpi yang benar merupakan sumber maklumat kepada seseorang mu'min.Segala puji-pujian bagi Allah,Tuhan sekalian alam.
-As-Syahid Imam Hassan al-Banna-

Monday, December 3, 2007

Belajar sikit dapat banyak


Teringat kata-kata seorang ulama' terkenal tanahair,katanya..kita ni dalam bab menuntut ilmu,biar belajar sesudu tapi dapat semangkuk!.Bila difikir-fikir memang ada benarnya kiasan yang diluahkan itu.

Lihat sahaja para sahabat dizaman awal Islam, apa sahaja yang diajar oleh Rasulullah mereka dapat faham dengan banyak,luas,dan mendalam.Segala yang mereka perolehi daripada Rasulullah mampu dikembang, dikait, dikias dan disyarah hingga ia menjadi satu sumber yang lengkap dan menyeluruh.

Berdasarkan ilmu yang diajar oleh Rasulullah itu juga para sahabat berupaya mentafsir dan mengembangkan ayat-ayat al-Quran.Saiyidina Ali k.w.j misalnya, mampu mengupas surah al-Fatihah hinggalah kalau sepuluh ekor unta pun tidak cukup untuk memikul kitab-kitab kupasan dan tafsirnya itu.

Rasulullah s.a.w sendiri memang percakapannya ringkas dan pendek tapi isinya padat.Baginda tidak bercakap terlalu panjang dalam sesuatu perkara.Untuk dapat faham banyak dari ilmu dan matan, ilmu itu mesti difikir-fikirkan.Sebaiknya dimuzakarah dan dibincangkan sama-sama.Dengan cara ini,ilmu yang matan ini akan bercambah dan berkembang.Imam Syafie rahimahullah pernah berkata:"Ilmu itu hidup dengan muzakarah".

Hakikatnya dalam ilmu ada ilmu, dan dalam ilmu kita boleh dapatkan penambahan ilmu.Semakin banyak yang kita tahu,semakin banyak pula yang kita tak tahu.Subhanallah! luasnya ilmuMu..Daya fikir pula akan menjadi lebih tajam dengan roh atau hati yang bersih yang biasa terhubung dengan Allah.Bila roh dan hati itu bersih, Allah akan mudahkan bagi akal untuk meneroka dan memahami perkara yang berkait dengan ilmu.Itu sebabnya di zaman kegemilangan Islam dikalangan para sahabat , tabiin, tabi' tabiin, dan ramai lagi yang dapat menguasai pelbagai bidang ilmu.Bukan setakat ilmu-ilmu yang berkait dengan Islam bahkan ilmu-ilmu keduniaan seperti ilmu falsafah, matematik, perubatan, astronomi, ketenteraan dan banyak lagi dapat dikuasai.

Dalam pada itu ramai dikalangan mereka yang dapat mnguasai pelbagai ilmu dalam satu masa.Walhal sebelum Islam mereka hanyalah pengembala-pengembala kambing dan ilmu tentang kambing sajalah yang mungkin mereka tahu.Berkat bimbingan dan didikan Rasulullah menjadikan mereka terbina,hati dan roh mereka bersih lantas akal mereka mudah untuk memahami,menyaring,mengupas dan menterjemahkan pelbagai ilmu dari tamadun Yunani dan Parsi.Selepas itu mereka pula yang menambah dan menyumbangkan ilmu-ilmu tersebut kepda penemuan baru hingga negara Islam menjadi pusat ilmu bagi semua bangsa pada waktu itu.

Selain itu untuk memperolehi kefahaman yang banyak dari ilmu atau matan ilmu adalah dengan cara mengamalkannya.Dengan amalan.ilmu akan menjadi luas dan terhurai.Firman Allah swt:"Barangsiapa yang mengamalkan ilmunya, Aku akan ajarkannya ilmu."
Apabila kita amalkan ilmu yang kita pelajari (ilmu yang tersurat), lama kelamaan Allah swt akan menganugerahkan kita ilmu hikmah (ilmu yang tersirat).Ilmu seperti ini tidak perlu belajar dan dicari.Allah swt akan jatuhkan terus ke hati kita.Ilmu ini juga dinamakan ilmu ilham atau ilmu ladunni.

Ya Allah ya Tuhan kami, kami pohon berlindung denganMu dari ilmu yang tidak memberi manfaat, hati yang tidak khusyu', nafsu yang tidak kenyang dan dari doa yang tidak dimakbulkan.aaamin ya Rabb.

Sunday, December 2, 2007

sanah helwah ya gameel...

Glitter Photos
Buat anakanda tersayang...Akhie,

Tiada apa yang mampu ayahbonda hadiahkan sempena hari ulangtahun kelahiranmu ini,
Hanya sekudus doa yang dipohon agar dirimu menjadi insan soleh yang beriman dan bertakwa serta memberi manfaat kepada orang lain.
Semoga dirimu menjadi penerus perjuangan ayahbonda kelak..hiduplah sebagai ulama' dan mati sebagai syuhada'.Insya Allah.


Salam sayang buat Akhie tersayang daripada abi,ummi dan adik hana'.

Saturday, December 1, 2007

Titian Kasih..


Titian kasih menagih harapan
Bagaikan si abid menitiskan tangisan
Keluhan rindunya tanpa sempadan
Sedetik waktu seumpama kilauan

Gemersik suara hati penuh kesyahduan
Merenung diri sendiri di penjuru zaman
Hayatnya yang ada sekadar pinjaman
Cagaran amal di hari pembalasan

Rahmat dariMu Tuhan
Memberi kesempatan
Penawar kepanasan
Bahana yang membakar
Memamah keinsanan
Di dalam kehidupan

Limpahan kecintaan menyinari harapan
Menyapa kegersangan di hati
Melerai keburu nafsu yang menodai diri
Menghirup secangkir kasih Ilahi

HidayahMu Tuhan mengulit rindu
Desah di kalbu
Semarak kasihMu bagai gerimis
Seputih salju